Praktijkvoorbeelden

Aan de hand van een aantal voorbeelden uit de praktijk met medewerker Kees kunt u beoordelen of HRM ook voor uw organisatie voordelen biedt.

Het tijdelijk contract

Kees heeft een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, dat binnenkort afloopt. Hoe zat het ook nog maar met de nieuwe regelgeving voor flexwerkers?

U dient rekening te houden met veranderingen op het gebied van de aanzegplicht, de proeftijd en het concurrentiebeding. Als u bijvoorbeeld Kees niet op tijd schriftelijk informeert over het niet verlengen van het contract, dient u Kees een vergoeding van een maandloon te betalen.

Regelmatig een dagje ziek

Kees is regelmatig een dagje ziek met vage klachten. Kees heeft een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als Kees niet aanwezig is, heeft u een probleem in de bezetting op de afdeling.

Het is belangrijk om in gesprek te komen met Kees over de redenen van zijn verzuim. Preventief beleid werkt goed. Misschien is Kees ontevreden of spelen er zaken in zijn privéomstandigheden. Door in gesprek te komen kunt u de situatie verbeteren. Ook geeft u hiermee een signaal af aan collega’s van Kees, die last hebben van zijn gedrag. Dit komt de motivatie en werksfeer ten goede, zowel voor Kees als voor zijn collega's.

Aanspreken op functioneren

Kees werkt al 20 jaar bij uw organisatie. Hij heeft moeite om de ontwikkelingen op het gebied van ICT bij te houden. De nieuwe collega op de afdeling doet het werk twee keer zo snel. U bent niet tevreden over het functioneren van Kees.

Deze situatie was u al eerder opgevallen, maar met de komst van de nieuwe collega wordt de achterstand ineens duidelijk zichtbaar. In de drukte van alledag wordt gemakkelijk voorbij gegaan aan kleine zaken, en omzeilt u misschien het probleem door werk te verleggen naar andere collega’s. Op de korte termijn kan dat een passende oplossing zijn van uw knelpunt. Op de langere termijn zal de achterstand alleen maar verder oplopen. Dit kan leiden tot verzuim en irritatie bij collega’s. Met voortgangsgesprekken onderkent u eerder het probleem dat er speelt, samen met de medewerker. Zo maakt u knelpunten eerder bespreekbaar en kunt u afspraken maken over het verbeteren van de situatie, bijvoorbeeld met een training.